środa, 25 marca 2015

#4 Grupa Wydawnicza Foksal

foksal.jpg

Informacje dostępne na stronie wydawnictwa:
O nas!

Grupa Wydawnicza FOKSAL powstała w grudniu 2012 r. w wyniku połączenia trzech znanych oficyn wydawniczych: Buchmann, W.A.B. oraz Wilga. Każde z tych wydawnictw zachowuje znaki firmowe i kontynuuje program wydawniczy, wspólnie tworząc nową jakość na rynku wydawniczym. W 2013 r. Grupa rozwinęła dynamicznie swoją ofertę, poszerzając zakres produktowy oraz go porządkując. Powstały nowe marki: Erotica - wydawnictwo literatury erotycznej; Uroboros - dedykowany fantastyce; OLE - prezentujący literaturę kobiecą, książki o tematyce sportowej oraz politycznej. Jesienią zadebiutował FoxGames - wydawca gier planszowych, głownie z nastawieniem na gry rodzinne i dla dzieci. W 2014 roku powstało wydawnictwo YA! skierowane do nastoletnich czytelników - grupy tzw. młodych dorosłych. Docieramy do szerokiej grupy czytelników, z coraz większą i zróżnicowaną ofertą.
Wydaj u nas!
1. Propozycje wydawnicze prosimy nadsyłać wyłącznie w wersji papierowej na adres wydawnictwa, ul. Foksal 17, 00-372 Warszawa. Prosimy o czytelny wydruk lub maszynopis (około 1800 znaków na stronie, format A4), w jednym egzemplarzu.
2. Przed wysłaniem tekstu prosimy zapoznać się z naszym profilem wydawniczym – katalog jest dostępny na stronie internetowej. Uwaga: nie wydajemy poezji.
3. Do tekstu prosimy dołączyć krótką informację o autorze, dane kontaktowe oraz notkę o tekście (chętnie streszczenie).
4. Pytania, oferty, propozycje usług translatorskich, w tym ewentualnie niewielkie próbki przekładów w wersji elektronicznej prosimy kierować na adres ogólny wydawnictwa: biuro@gwfoksal.pl
5. Czas rozpatrywania propozycji wynosi minimum sześć miesięcy. Redakcja nie ma obowiązku uzasadniać podjętych decyzji. Nie zajmujemy się również recenzowaniem utworów na zlecenie ani udzielaniem porad.
6. Nie świadczymy usług poligraficznych.
Serdecznie zapraszamy debiutantów. Z góry dziękujemy wszystkim Autorom za cierpliwość i wyrozumiałość.
Redakcja


Informacje zebrane przez Gdzie wydać?
1. Jaki wydawnictwo ma stosunek do debiutantów oraz osób w przedziale wiekowym 17-30 lat? Czy takie osoby mają szansę wydania u Państwa książki? I czy uzyskają pomoc edytorską?
Każdy ma szansę wydania u nas książki, o ile jego utwór jest ciekawy, dobrze napisany i nie stanowi powielenia istniejących schematów. Pomoc edytorska to podstawowy element procesu wydawniczego. Każda książka poddawana jest redakcji i korekcie, dodatkowo każdy autor znajduje się pod opieką redaktora, z którym może omawiać różnego rodzaju kwestie dotyczące utworu – od problemów fabularnych po poprawność językową.
2. Jaki rodzaj umowy wydawnictwo zawiera z pisarzem? Czy jest konieczne zrzeczenie się z praw autorskich? Jeśli tak, to na jakich warunkach i na jak długo?
Wydawnictwo zawiera z autorem umowę licencyjną. Przekazanie praw autorskich to niezmiernie rzadka sytuacja, jeśli chodzi o literaturę piękną.
3. Jakiego typu beletrystykę wydają Państwo najchętniej? Co preferują? Jaki wydawnictwo ma stosunek do literatury young adult i fantasy?
Najkrócej: preferujemy dobrą beletrystykę. I w zasadzie trudno mi powiedzieć więcej – jako duże wydawnictwo posiadamy szeroki profil wydawniczy i nie zamykamy się na jakiekolwiek pomysły, o ile są dobre same w sobie i umiejętnie napisane. Jeśli chodzi o literaturę young adults i fantasy, GW Foksal prowadzi osobne marki wydawnicze poświęcone tym właśnie gatunkom: odpowiednio YA! i Uroboros. Wymagania mamy takie jak przy każdej innej powieści: dobry styl, ciekawa fabuła, brak wtórności.
4. Czy wydawnictwo nadaje książkom numer ISBN?
Każde wydawnictwo ma obowiązek nadawania publikowanym przez siebie książkom numery ISBN.
5. Czy dzieło początkującego pisarza ma szansę na druk, czy jedyna opcja to wydanie wersji internetowej w postaci e-booka?
W naszym wydawnictwie podstawową formę publikacji stanowi tradycyjna książka, niezależnie od tego, czy mówimy o debiutancie, czy o pisarzu z pokaźnym dorobkiem.
6. Jak wygląda dystrybucja wydanej książki? Jak długo jest w sprzedaży?
Długość okresu, w jakim książka znajduje się w dystrybucji, zależy od jej popularności wśród czytelników, wysokości nakładu i od ustaleń między wydawnictwem a poszczególnymi klientami, dlatego też nie mogę podać konkretnej liczby. Jeśli chodzi o dystrybucję, współpracujemy z wszystkimi sieciami księgarskimi i księgarniami w kraju.
7. Czy wydawnictwo prężnie promuje książkę, czy autor musi ją reklamować na własną rękę? Jak wygląda ewentualna promocja?
Promocja w dużej mierze zależy od rodzaju książki. Znaczenie ma też nazwisko autora – innych działań promocyjnych wymaga utwór debiutanta, innych pisarza z dorobkiem, a jeszcze innych autora, który do tej pory znany był z działalności pozaliterackiej. Do stosowanych przez nas form promocji należą wywiady w prasie, radiu i telewizji, recenzje w mediach tradycyjnych i w Internecie, spotkania z czytelnikami, reklama plakatowa i w mediach, ekspozycja w księgarniach. To, które działania i z jakim stopniem nasilenia zostaną podjęte w odniesieniu do konkretnego tytułu, stanowi wewnętrzną decyzję wydawnictwa. Oczywiście jesteśmy otwarci na pomysły i współpracę autorów.
8. Jakiej formy nadsyłania prac wymaga wydawnictwo?
Preferujemy wydruki. W wyjątkowych sytuacjach, po wcześniejszym uzgodnieniu mailowym, przyjmujemy również wersje elektroniczne.
9. Czy autor ponosi koszty w związku z wydaniem książki? Jeśli tak, na jakiej zasadzie dzielone są koszty druku?
Nie, autor nie ponosi kosztów druku.
10.  Czy zajmują się Państwo wydawaniem tomików poezji?
Nie, nie wydajemy poezji.
11.  W jaki sposób liczone jest honorarium autora? Czy debiutujący pisarz może liczyć na jakikolwiek procent od sprzedaży?
Honorarium autora ustalane jest na drodze indywidualnych negocjacji. Procent od sprzedaży to standardowa praktyka w naszym wydawnictwie, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z debiutantem, czy nie. Wysokość procentu to również kwestia indywidualnych ustaleń.
12. W jakim okresie czasu, od wykazania chęci wydawnictwa na wydanie książki, można spodziewać się jej realnego wydania?
Nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Na długość procesu wydawniczego wpływa wiele czynników: rodzaj książki – literatura faktu wymaga zazwyczaj dłuższej redakcji niż beletrystyka, trzeba przecież sprawdzić wiele danych, np. daty, nazwiska, kolejność wydarzeń itd., czasem przygotować mapy, indeksy itp.; objętość – siłą rzeczy książka licząca 800 stron będzie wymagała dłuższego czasu na przygotowanie niż taka, która ma 200 stron; stan tekstu – czasem maszynopis, który do nas trafia, jest niemal doskonały, czasem jednak wymaga od autora poprawek, przebudowania pewnych wątków, przepisania scen itd.; autor – jego akceptacji wymagają poprawki nanoszone na tekst przez redaktorów, niekiedy wymaga to dodatkowych spotkań czy nawet negocjacji, co również nie pozostaje bez związku z długością trwania całego procesu. Osobną kwestię stanowi również czas, jaki zajmują ustalenia dotyczące umowy między wydawnictwem a pisarzem, poprzedzające rozpoczęcie prac redakcyjnych i będące również sprawą indywidualną w wypadku każdego tytułu. Nie bez znaczenia jest także tematyka książki: pracy o Powstaniu Warszawskim nie wydamy raczej zimą, publikacja powieści, której akcja dzieje się w Boże Narodzenie, w środku lata wydaje się nieco absurdalna itd. Poza tym musimy uwzględniać własny plan wydawniczy: publikacja ośmiu kryminałów w jednym miesiącu, by potem nie wydać przez pół roku ani jednego, mija się z celem, ponieważ czytelnik wybierze jeden, może dwa, a o reszcie zapomni.
13. Jaki wydawnictwo ma stosunek do treści już opublikowanych na np. blogu, forum? Czy jest możliwość wydania takiej historii?
Tak, oczywiście, jest taka możliwość. Naturalnie, z zastrzeżeniem wprowadzenia koniecznych poprawek, przeróbek itd. Również poszerzenia materiału wyjściowego, tak by książka była atrakcyjna także dla czytelników bloga czy użytkowników forum.


Słowo o GW Foksal od Załogi Gdzie wydać?:
Grupa Wydawnicza Foksal to bardzo rozbudowana firma, działająca na terenie całej Polski. W jej skład wchodzi kilka pomniejszych, wyżej wymienionych wydawnictw. Ich najsławniejszymi autorami są: Joanna Bator, Zygmunt Miłoszewski, Mariusz Czubaj, Marcin Wroński, Anna Kańtoch, Stephen Clarke, Wojciech Kuczok, Barbara Kosmowska oraz Katarzyna Berenika Miszczuk - przeze mnie osobiście bardzo ceniona pisarka, ale o tym kiedy indziej.
Strona GW Foksal jest bardzo uporządkowana i przejrzysta. Jedynie zakładka “Wydaj u nas!” została trochę ukryta, choć jestem zdania, że jeśli ktoś byłby naprawdę zainteresowany znalezieniem jej, to by ją znalazł. Czasem warto się wysilić. Z odpowiedzi wydawnictwa bije profesjonalizm i przyjazny stosunek do osób, które chciałyby się czegoś dowiedzieć, bądź nadesłać mu swoją pracę, więc uważam, że poświęcenie chwili na spenetrowanie witryny nikogo nie zbawi.
Każdy może obejrzeć “Katalog wydawniczy”, w którym zawarte są albumy, poradniki i literatura. Przejrzałam cały i przyznam, że to bardzo funkcjonalna sprawa. Widnieją tam klarownie szczegóły oraz rozpisane daty na temat planowanych premier, jak również książek już wydanych.
Dział aktualności troszkę zubożał w ostatnich latach, jednak można z niego wyczytać o wywiadach i konkursach organizowanych przez wydawnictwo. To z pewnością duży plus.
Jednymi z bestsellerów są:
- “Ja, diablica” Katarzyny Miszczuk
- “Bokserka” Grażyny Plebanek 
- “On wrócił” Timura Vernesa
Jak widać podejście GW Foksal do debiutantów jest jak najbardziej pozytywne, co bardzo się ceni w obecnych czasach. Samo to, że wysłano do nas zwrotnego maila świadczy o tym, że są otwarci i chętni do działania. Warto też wspomnieć o tym, iż jest to naprawdę znana oraz duża firma, i mimo tego pieczołowicie odpisała nam - dopiero co rozpoczynającym swoją działalność, trzem dziewczynom. Myślę, że warto mieć to na uwadze.
Nic, tylko wysyłać do nich swoje propozycje! ;)


Dziękujemy GW Foksal za poświęcenie Gdzie wydać? kilku minut. Doceniamy, pamiętamy, z miłą chęcią polecamy!

1 komentarz:

  1. kontynuuje program wydawniczy wspólnie tworząc nową jakość na rynku wydawniczym.
    Oddzielający imiesłów przecinek przed wspólnie.

    I znów dywizy...

    Uroboros - dedykowany fantastyce
    Przeznaczony! Dedykowany w języku polskim ma inne znaczenie.

    1.Jakie wydawnictwo ma stosunek do debiutantów
    Jaki. // Spacja po kropce.

    2.Jaki
    Spacja po kropce.

    3.Jakiego
    Spacja po kropce.

    Jakie wydawnictwo ma stosunek do literatury young adult i fantasy?
    Jaki! To przecież odnosi się do stosunku (jaki stosunek ma wydawnictwo), nie do wydawnictwa...

    beletrystykę J I w zasadzie
    Dzikie jot atakuje. // Kropka po beletrystykę.

    4.Czy wydawnictwo nadaje książkom numer ISBN?
    Każde wydawnictwo ma obowiązek nadawania publikowanym przez siebie książkom numery ISBN.

    Spacja między kropką a czy. // No właśnie... Nie wiem, kto wymyślił te pytania, ale niektóre są tak niedorzeczne, że aż zęby bolą.

    5.Czy
    Spacja po kropce.

    6.Jak
    Spacja po kropce.

    okresie czasu
    Nie dość, że wysyłacie do wydawnictw zestaw pytań, z których część jest po prostu głupia, to jeszcze nie zadbaliście o usunięcie błędów.

    13.Jakie wydawnictwo ma stosunek do treści już opublikowanych
    Spacja po kropce. // Jaki.

    Katarzyna Berenika Miszczuk - przeze mnie osobiście bardzo ceniona pisarka
    To wiele wyjaśnia. ;D

    Czasem warto się natrudzić i wysilić
    Dorzuć jeszcze parę synonimów, tak jak w przypadku ładu i porządku.

    OdpowiedzUsuń